Koulutuspolitiikkaa

22.03.2023

On ollut virhe poistaa erityistä tukea vaativien lasten oikeus pienryhmiin. Poliitikot niin oikealla kuin vasemmalla ovat hurahtaneet siihen, että kaikkien lapsien on tärkeää istua samassa luokassa. Olen toiminut tuki- ja sijaisvanhempana. Tiedän, että silloin kun lapsi tai nuori ei menesty isossa porukassa, se voi johtaa häiriökäyttäytymiseen. Se vie muilta oppilailta opiskelurauhan ja opettajilta mahdollisuuden keskittyä opettamiseen. Pienryhmässä tai JOPO-opetuksessa lapsi saa tarvitsemansa huomion ja tuen, ja voi paremmin keskittyä itsekin vahvistamaan omaa osaamistaan. Inkluusiota voi ja tulee tietenkin lisätä joillakin yhteisillä tunneilla ja tapahtumissa. Valtaosaan koulupäivästä se ei sovi.

Myös opettajien kurinpito-oikeutta on rajoitettu tarpeettomasti. Monet keinot, joilla aikanaan sain sijaisopettajana otteen luokastani ovat vaikeasti käytettävissä nykyään. On mielestäni itsestään selvää, että opettajan tulee voida määrätä oppilasta siivoamaan aiheuttamansa sotku, niin etteivät kuminpalaset lentele toistamiseen. Rajojen asettaminen ja opetusrauhan turvaaminen eivät ole simputusta, vaan tekevät tunneista niin mukavia, että oppilaat odottavat sinne menoa.

Kokoomus- ja demarijohtoinen Kataisen hallitus leikkasi aikanaan miljardikaupalla valtionosuuksista ja näin samalla opetuksesta. Myös perussuomalaiset ovat kritisoineet valtionosuuksien tasaamista vauraimmista kunnista köyhemmille. Tämä on iso uhka seuraavalla hallituskaudellakin. Itse pohdin, että jos opetukseen on kohdennettava säästöjä, hankerahoista leikkaamalla voitaisiin saada jopa lisäresursseja opetukseen ja materiaaleihin. Opettajan ja henkilöstön ajankäytöstä liian iso osa menee opetuksen ulkopuolisiin palavereihin ja myös hankkeisiin, jotka eivät tosiasiallisesti auta opetusta.

Opetushallitus on ohjannut myös siihen, että opettajat olisivat sivusta seuraajia, kun oppilaat hakevat itse tietoja siitä, minkä arvelevat heille olevan tärkeää. Millä muilla sektoreilla toimittaisiin näin? Esimerkiksi ilmiöoppimiselle on paikkansa, mutta jos yhä isompi osa ei osaa peruskoulun jälkeen lukea tai laskea kunnolla, pitäisi hälytyskellojen soida ja opetusta keskittää perusasioihin. Itse luotan opettajien käsitykseen merkityksellisistä asioista. Meillä on maailman koulutetuimmat ja osaavimmat opettajat, annetaan heidän opettaa!